inhoudelijke componenten. Zo stimuleert de Beebot bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht en wiskundige elementen, Photo en Dash het creatief en kritisch denken. Nieuwe technologie en robots zijn dan niet alleen een ‘leuke gadget’, maar een middel om een krachtiger leereffect te bereiken. Zie ook: https://www.slo.nl/thema/meer/nieuwe-categorisering-vaardigheden/Het werken met nieuwe technologie stimuleert het werken aan actuele en toekomstgerichte vaardigheden voor leerlingen. Door doelgericht technologie zoals Beebots, Ozobots, Sphero, Dash en Photon in te zetten kunnen leerlingen werken aan vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen, creatief denken, samen werken en kritisch denken. Het is heel goed mogelijk om werkvormen met technologie te integereren in activiteiten met inhoudelijke componenten. Zo stimuleert de Beebot bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht en wiskundige elementen, Photo en Dash het creatief en kritisch denken. Nieuwe technologie en robots zijn dan niet alleen een ‘leuke gadget’, maar een middel om een krachtiger leereffect te bereiken. Zie ook: https://www.slo.nl/thema/meer/nieuwe-categorisering-vaardigheden/
Toepassing in de praktijk
In de praktijk pas ik doelgericht gebruik van nieuwe technologieën, zoals robots, toe om leerlingen toekomstgerichte vaardigheden te laten ontwikkelen. Voor een activiteit met robots maak ik bijvoorbeeld gebruik van programmeerbare robotjes waarmee leerlingen leren coderen. Het doel is dat zij de basisprincipes van programmeren ontdekken en oefenen, zoals logica, probleemoplossend denken en stapsgewijs instructies opvolgen.
Een praktijkvoorbeeld is een opdracht waarin de leerlingen de robotjes zo moeten programmeren dat deze een parcours afleggen. De leerlingen werken samen in groepjes om stap voor stap de juiste commando’s in te voeren en leren hierbij door fouten en succeservaringen. Ik ondersteun ze door hen vragen te laten stellen, ideeën te delen en alternatieven te testen. Na de activiteit bespreek ik met de leerlingen wat goed ging en wat we een volgende keer kunnen verbeteren. Alle resultaten en observaties documenteer ik, zodat ik inzicht krijg in hoe de leerlingen de vaardigheden ontwikkelen en waar eventuele begeleiding nodig is.
ICT-Bekwaamheidseisen
1.1.2 De leerkracht toont aan kennis te hebben van en de infrastructuur digitale technologie te begrijpen.
In deze opdracht heb ik aangetoond dat ik kennis heb van de digitale technologie, specifiek de Bee Bot robot en de bijbehorende programmeermogelijkheden. Voorafgaand aan de les heb ik de Bee Bot goed voorbereid en me verdiept in de werking van de robot en de bijbehorende software. Tijdens de les heb ik de leerlingen stap voor stap begeleid in het gebruik van de Bee Bot en uitgelegd hoe de robot te programmeren was. Dit laat zien dat ik de infrastructuur van de digitale technologie begrijp, aangezien ik in staat was om het juiste gebruik ervan over te brengen naar de leerlingen. Ik begreep zowel de technische als de didactische aspecten van de robot, waardoor ik de activiteit effectief kon uitvoeren.
1.3.6 De leerkracht toont aan een open en nieuwsgierige houding te hebben tegenover de digitale leefwereld van leerlingen.
Tijdens de les toonde ik een open en nieuwsgierige houding tegenover de digitale leefwereld van de leerlingen. De leerlingen waren erg enthousiast over de Bee Bot en hun interactie met de robot gaf mij de gelegenheid om door te vragen naar hun ideeën en oplossingen. Ik reageerde positief op hun ontdekkingen en stimuleerde hen om nieuwe mogelijkheden te verkennen. Deze nieuwsgierigheid zorgde voor een dynamische en motiverende leeromgeving waarin de leerlingen zich vrij voelden om hun digitale vaardigheden verder te ontwikkelen en te delen met elkaar.
2.2.2 De leerkracht toont aan digitale leermiddelen te kunnen laten aansluiten op de betreffende doelgroep.
De keuze voor de Bee Bot als digitaal leermiddel was goed afgestemd op de doelgroep van groep 4. De Bee Bot is eenvoudig te gebruiken, visueel en interactief, waardoor het goed aansluit bij de belevingswereld van jonge kinderen. Ik heb de leerlingen in staat gesteld om zelfstandig en in groepjes met de robot te werken, wat hun samenwerking en probleemoplossend vermogen bevorderde. Door de leerdoelen helder te koppelen aan de activiteit met de Bee Bot, heb ik de digitale leermiddelen effectief ingezet om het gewenste leerresultaat te behalen. De leerlingen werkten met plezier en kregen de kans om de technologie te verkennen in een veilige en stimulerende omgeving.
(Externe) bronnen
Chat gpt
Bewijs van uitvoering
Feedback door medestudenten
–
EU Badgr (Canvas Badges) certificaat