Wat houdt dit block in?
Met behulp van AI kunnen leerlingen worden aangemoedigd om hun creatieve vaardigheden te ontwikkelen door verschillende ontwerpen te creëren die hun leren zichtbaar maken. Dit omvat het gebruik van AI-tools en platforms die hen in staat stellen om educatieve materialen te maken, zoals interactieve quizzen, digitale flashcards, of zelfs virtuele leeromgevingen. Door middel van deze ontwerpactiviteiten kunnen leerlingen hun begrip van de lesstof verdiepen terwijl ze tegelijkertijd hun probleemoplossend vermogen en technologische vaardigheden versterken. Bovendien kunnen AI-systemen feedback geven op de gecreëerde ontwerpen, waardoor leerlingen in staat worden gesteld om hun werk te verbeteren en te optimaliseren. Op deze manier biedt AI een innovatieve en stimulerende benadering om het leren van leerlingen zichtbaar te maken. Zie ook: https://theresanaiforthat.com/
Toepassing in de praktijk
Toepassing in de Praktijk voor Basisschoolleerlingen
Creatieve Ontwikkeling en Leerervaringen met AI
Met behulp van AI kunnen basisschoolleerlingen hun creatieve vaardigheden ontwikkelen door diverse ontwerpen te maken die hun leerproces zichtbaar maken. Hier zijn enkele praktische toepassingen van hoe AI in de klas kan worden geïntegreerd:
1. Interactieve Quizzen: AI-tools kunnen worden gebruikt om interactieve quizzen te creëren die leerlingen helpen hun kennis te testen en te versterken. Bijvoorbeeld, een AI-gestuurde quiz kan onmiddellijk feedback geven op antwoorden, waardoor leerlingen direct leren van hun fouten en hun begrip van de lesstof verdiepen.
2. Digitale Flashcards: Leerlingen kunnen digitale flashcards ontwerpen met behulp van AI-platforms. Deze flashcards kunnen automatisch worden gegenereerd en aangepast op basis van de leerbehoeften en voortgang van elke leerling. Dit personaliseert het leerproces en maakt het efficiënter.
3. Virtuele Leeromgevingen: Met AI kunnen leerlingen virtuele leeromgevingen creëren en verkennen. Bijvoorbeeld, ze kunnen een virtuele rondleiding door een historische plaats of een natuurkundig fenomeen ontwerpen. Dit maakt het leren interactief en boeiend, en helpt leerlingen om abstracte concepten beter te begrijpen.
4. Ontwerpen en Probleemoplossing: Door AI-gestuurde ontwerpactiviteiten kunnen leerlingen hun probleemoplossende vaardigheden versterken. Ze kunnen bijvoorbeeld een project maken waarbij ze een probleem identificeren en vervolgens een AI-tool gebruiken om mogelijke oplossingen te ontwerpen en te testen.
5. Feedback en Optimalisatie: AI-systemen kunnen feedback geven op de gecreëerde ontwerpen van leerlingen. Bijvoorbeeld, een AI-tool kan suggesties geven om een digitale poster of presentatie te verbeteren. Deze feedback helpt leerlingen om kritisch te denken en hun werk te optimaliseren, wat hun leerproces verder versterkt.
Voorbeeldactiviteiten:
- Maak een Interactieve Quiz: Leerlingen gebruiken een AI-platform om een quiz te maken over een recent geleerd onderwerp. Ze delen de quiz met klasgenoten en verzamelen feedback.
- Creëer Digitale Flashcards: Leerlingen ontwerpen flashcards voor hun wekelijkse spellingwoorden. De AI-tool past de moeilijkheidsgraad aan op basis van hun voortgang.
- Virtuele Rondleiding: Leerlingen maken een virtuele rondleiding door een museum met AI, waarbij ze informatie toevoegen over verschillende kunstwerken.
- Probleemoplossend Project: Leerlingen werken in groepjes om een milieuprobleem in hun gemeenschap te onderzoeken en ontwerpen een AI-oplossing voor recycling of afvalbeheer.
- Feedback en Revisie: Leerlingen maken een digitale poster over een wetenschappelijk onderwerp en gebruiken AI om feedback te ontvangen en de poster te verbeteren.
Samenvattend:
Door AI te integreren in het leerproces van basisschoolleerlingen, kunnen we hen aanmoedigen om creatief en kritisch te denken, hun technologische vaardigheden te ontwikkelen en hun begrip van de lesstof te verdiepen. AI biedt een innovatieve en boeiende manier om het leren zichtbaar en interactief te maken, wat bijdraagt aan een rijke leerervaring.
ICT-Bekwaamheidseisen
- 1.1.1.De leerkracht toont aan kennis te hebben van de functie van (onderdelen van) een computer en computernetwerken en de relevante basisbegrippen hierbij.
- 1.1.3. De leerkracht toont aan digitale apparaten en besturingssystemen (Windows, OSX en Google/Android) te kunnen gebruiken en software/apps te kunnen beheren.
- 1.1.6 De leerkracht toont aan veilig om te gaan met computers en met programmatuur voor internet zoals e-mail, tekenen, tekstverwerken en opnemen/bewerken van audio en video.
Reflectie op de bekwaamheidseisen tijdens de les over ChatGPT
- Bekwaamheidseis 1.1.1 – Kennis van computerfuncties en computernetwerken
Tijdens de voorbereiding van de les heb ik laten zien dat ik de verschillende onderdelen van de laptops goed begrijp en weet hoe computernetwerken werken. Ik zorgde ervoor dat alle laptops functioneel waren en verbonden waren met het internet, zodat de leerlingen zonder onderbreking konden werken met ChatGPT. Mijn kennis van de basisbegrippen van computernetwerken hielp me om eventuele verbindingsproblemen direct op te lossen, wat bijdroeg aan een vlotte lesstart. - Bekwaamheidseis 1.1.3 – Gebruik en beheer van digitale apparaten en besturingssystemen
Voor deze les was het belangrijk dat ik alle laptops correct had opgestart, met ChatGPT al ingelogd en klaar voor gebruik. Ik maakte hierbij gebruik van het besturingssysteem op elk apparaat en beheerde de software zodat de leerlingen meteen aan de slag konden. Dit zorgde ervoor dat de les goed verliep, zonder tijdverlies. Ook zorgde ik ervoor dat ik op verschillende apparaten kon navigeren en eventuele instellingen kon aanpassen, wat mijn beheersing van digitale apparaten en besturingssystemen verder versterkte. - Bekwaamheidseis 1.1.6 – Veilig gebruik van computers en programmatuur
In deze les zorgde ik voor een veilige en goed voorbereide digitale omgeving. Ik had vooraf gecontroleerd of de laptops en de toegang tot ChatGPT veilig en volgens de schoolrichtlijnen waren ingesteld. Door de leerlingen goed aan te sturen, bijvoorbeeld door duidelijke instructies te geven over wat wel en niet in ChatGPT ingevoerd mocht worden, creëerde ik een veilige gebruiksomgeving. Daarnaast begeleidde ik hen in hun keuzes en de manier waarop ze het programma benutten, wat hen leerde op een verantwoordelijke manier met online programma’s om te gaan.
(Externe) bronnen
Bewijs van uitvoering
Feedback door medestudenten
EU Badgr (Canvas Badges) certificaat