Meteen naar de inhoud


Blok: Spelend leren met tablets

Wat houdt dit block in?

Tablets worden in toenemende mate ingezet in het onderwijs. Steeds meer lesmethodes zijn digitaal of vereisen digitale toepassingen. Met applicaties zoals Snappet en Gynzy kunnen leerlingen veel schoolwerk ‘digitaal’ maken. Tablets kunnen echter ook ingezet worden om het ‘spelend leren’ vorm te geven, waarbij gebruik wordt gemaakt van interactieve apps waarbij het ‘spelen’ en het ‘leren’ met elkaar verweven zijn.

Toepassing in de praktijk

Toepassing in de Praktijk voor Basisschoolleerlingen: Spelend Leren met Tablets (Afval Opruimen en Scheiden via Apps)

Tablets bieden een uitstekende manier om spelend leren te integreren in de klas, en ik ga ze inzetten tijdens een les over afval opruimen en scheiden. Door interactieve apps en websites te gebruiken, kunnen leerlingen leren hoe ze hun omgeving kunnen schoonhouden en het milieu kunnen beschermen. In deze les zullen de leerlingen afval scheiden door gebruik te maken van een app die hen helpt te begrijpen welk afval in welke bak hoort. Hier zijn enkele praktische toepassingen van hoe ik tablets effectief kan inzetten om dit thema op een speelse en leerzame manier aan te pakken:

  1. Kennismaking met Digitale Tools voor Afvalscheiding De les begint met een uitleg over het belang van afvalscheiding voor het milieu. Ik introduceer een app of website waarin leerlingen interactief afval kunnen sorteren en leren welke materialen gerecycled kunnen worden. Ik leg de leerlingen uit hoe ze de app kunnen gebruiken om afval te scheiden en geef hen een korte demo.
  2. Spelend Leren met de Afvalscheidings-App De leerlingen gebruiken hun tablets om de app te openen, waar ze verschillende soorten afval kunnen toewijzen aan de juiste containers (papier, glas, plastic, enz.). Ze krijgen feedback over hun keuzes, wat hen helpt om het juiste verschil te leren maken tussen verschillende afvalsoorten. De app biedt een speelse benadering, waarbij de leerlingen door het correct sorteren van afval punten kunnen verdienen of een virtueel doel kunnen behalen.
  3. Versterken van Vaardigheden via Gamificatie Met de gekozen app kunnen leerlingen zich op een speelse manier verdiepen in het onderwerp. Ze krijgen ‘beloningen’ voor het goed sorteren van afval, en moeten steeds moeilijkere taken uitvoeren, zoals het scheiden van gemengd afval. Dit zorgt voor een dynamische leerervaring waarin ze hun kennis in de praktijk brengen, en tegelijkertijd leren welke materialen gerecycled kunnen worden en waarom dat belangrijk is voor het milieu.
  4. Differentiatie en Betrokkenheid De apps bieden ruimte voor differentiatie. Leerlingen die sneller door de oefeningen heen zijn, kunnen moeilijker afval scheiden, terwijl anderen de tijd krijgen om basisprincipes beter te begrijpen. Door het gebruik van tablets kan ik snel zien hoe elke leerling vordert, en waar ik extra ondersteuning kan bieden. De interactieve elementen maken het leren leuker en verhogen de betrokkenheid van de leerlingen.
  5. Directe Feedback De app biedt directe feedback over het correct scheiden van afval. Wanneer een leerling een fout maakt, krijgt hij of zij een aanwijzing over het juiste antwoord, waardoor ze hun kennis direct kunnen verbeteren. Dit maakt het leren niet alleen leuker, maar versterkt ook het leerproces.

Voorbeeldactiviteiten met de Afvalscheidings-App:

  • Afval Sorteer Quiz: Leerlingen openen de app en sorteren verschillende soorten afval in de juiste bak. Ze krijgen feedback over hun keuzes en leren zo de regels van afvalscheiding op een speelse manier.
  • Afvalsorteren in Groepjes: Leerlingen werken samen in groepjes en moeten als team verschillende soorten afval in de juiste containers sorteren. Dit bevordert teamwork en communicatie.
  • Afval Challenge: Nadat de leerlingen de basisprincipes van afvalscheiding hebben geleerd, kan ik een competitie organiseren waarin ze zoveel mogelijk goed gesorteerd afval moeten identificeren in een beperkte tijd. Dit maakt leren leuk en competitief.

Samenvattend: Door tablets in te zetten voor de les over afval opruimen en scheiden, kan ik spelend leren combineren met een belangrijk thema als milieuverantwoordelijkheid. De leerlingen leren op een interactieve manier hoe ze hun afval kunnen scheiden, krijgen direct feedback en worden gemotiveerd door gamificatie-elementen. Dit versterkt hun kennis over afvalbeheer, zorgt ervoor dat ze zich bewust worden van hun invloed op het milieu, en maakt het leerproces zowel effectief als plezierig. Het gebruik van tablets biedt een ideale manier om leerlingen actief bij dit onderwerp te betrekken en hen te leren over duurzaamheid en verantwoordelijkheid.

ICT-Bekwaamheidseisen

Reflectie op de bekwaamheidseisen tijdens de les over Spelend Leren met Tablets (Afval Opruimen)

Bekwaamheidseis 1.1.7 – De leerkracht toont aan diverse vormen van ‘content’ creëren toe te passen door functioneel en creatief gebruik te maken van standaard toepassingen(en) audiovisuele software en communicatiemiddelen. Tijdens de les heb ik gebruikgemaakt van een app voor afvalscheiding en een interactieve website om het leren spelenderwijs te integreren. Door de leerlingen zelf te laten werken met de app op hun tablets, heb ik ze actief betrokken bij het leerproces. De digitale tools die ik koos, gaven hen de mogelijkheid om zelfstandig en creatief met de inhoud bezig te zijn, wat de effectiviteit van het leren verhoogde. Ook de visuele en interactieve elementen van de apps zorgden ervoor dat de leerlingen de stof beter konden onthouden.

Bekwaamheidseis 1.4.3 – De leraar toont aan een complexe taak of probleem op te kunnen delen in kleinere eenheden om resultaten vervolgens weer samen te voegen. In de les heb ik het grotere thema van afvalscheiding opgedeeld in kleinere, behapbare taken. De leerlingen werkten in groepjes, waarbij elke groep een specifiek onderdeel van het probleem van afvalscheiding moest oplossen (bijvoorbeeld plastic, papier, glas). Door deze taak op te delen, konden de leerlingen zich concentreren op hun deel van de taak en hun bevindingen aan de rest van de klas presenteren. Dit bevorderde zowel hun zelfstandig werken als de samenwerking binnen de groepen.

Bekwaamheidseis 2.3.1 – De leerkracht toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren. Ik heb verschillende digitale bronnen geselecteerd voor de les, waaronder apps en websites die specifiek gericht zijn op afvalscheiding. Door deze bronnen te combineren, kon ik een gevarieerd en relevant leerpakket aanbieden. De keuze voor deze leermiddelen was onderbouwd doordat ze de leerlingen niet alleen interactief en spelenderwijs leerden, maar ook omdat de informatie hen direct toepasbaar was voor hun taak. Het aanbieden van verschillende vindplaatsen voor leermateriaal gaf ruimte voor differentiatie, afhankelijk van de behoeften van de leerlingen.

(Externe) bronnen

Chat gpt

Bewijs van uitvoering

Feedback door medestudenten

EU Badgr (Canvas Badges) certificaat

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *