Meteen naar de inhoud

Block: Interactief lesgeven met ICT

Wat houdt dit block in?

Er zijn verschillende tools waarmee je interactie vorm kunt geven tijdens het lesgeven of het geven van een instructie. Interactie zorgt ervoor dat leerlingen een actieve houding aannemen bij de uitleg of de activiteit. Met tools zoals padlet (digitale muurkrant), nearpod (reageren op stellingen en vragen), lesson-up of kahoot kun je deze interactie met ict vorm geven.

Toepassing in de praktijk

Toepassing in de Praktijk voor Basisschoolleerlingen: Interactief Lesgeven met ICT (Kahoot Quiz voor Engels)

Met behulp van interactieve tools zoals Kahoot kan ik de betrokkenheid van mijn leerlingen tijdens een Engelse les aanzienlijk verhogen. Kahoot biedt een speelse en dynamische manier om kennis te testen en te herhalen, wat de motivatie van de leerlingen vergroot. Hier zijn enkele praktische toepassingen van hoe ik deze tool kan inzetten in de klas:

1. Kennismaking met de Lesinhoud
De les begint met een Kahoot-quiz waarin ik de leerlingen vragen stel over Engelse woorden of zinnen die we eerder hebben behandeld. De quiz is zo ontworpen dat deze zowel herhaling als uitbreiding van het vocabulaire biedt. De leerlingen kunnen direct feedback krijgen op hun antwoorden, wat hun leerproces versnelt en hun geheugen versterkt.

2. Verhogen van Betrokkenheid
Kahoot maakt leren interactief en competitief, wat zorgt voor een verhoogde betrokkenheid bij de leerlingen. De snelle reacties en de visuele elementen (zoals de scorelijst) houden de leerlingen gefocust en gemotiveerd om actief deel te nemen. Door de quiz in teams te spelen, kan ik ook samenwerking stimuleren, wat belangrijk is voor de sociale en communicatieve ontwikkeling van de leerlingen.

3. Differentiatie door Snelheid en Niveau
Met Kahoot kunnen leerlingen op hun eigen tempo antwoorden geven, maar de snelheid van de quiz zorgt ervoor dat iedereen meedoet. Dit biedt ruimte voor differentiatie, aangezien leerlingen die sneller zijn de kans krijgen om hun kennis snel te herhalen, terwijl leerlingen die wat meer tijd nodig hebben om te verwerken, dit op hun eigen tempo kunnen doen. Ook kan ik bij het voorbereiden van de quiz verschillende moeilijkheidsniveaus instellen, zodat leerlingen op verschillende niveaus worden uitgedaagd.

4. Directe Feedback
Kahoot biedt onmiddellijke feedback, wat leerlingen helpt om te zien waar ze sterk in zijn en welke onderwerpen ze nog moeten verbeteren. Na elke vraag bespreek ik kort de juiste antwoorden en geef ik uitleg over de woordenschat of grammatica. Dit maakt de les niet alleen leuker, maar versterkt ook de effectiviteit van de leerervaring.

Voorbeeldactiviteiten met Kahoot:

  • Vocabulaire Quiz: Een Kahoot-quiz met Engelse woorden die de leerlingen hebben geleerd in de les, zoals dieren, kleuren of werkwoorden. De quiz bevat vragen over de vertaling van de woorden, het juiste gebruik in zinnen, en spelling.
  • Grammatica Uitleg en Test: Na een uitleg over de Engelse grammatica (zoals tegenwoordige tijd of meervoudsvormen), stel ik gerichte vragen die de leerlingen helpen om de geleerde regels toe te passen en te testen.
  • Korte Feedbackronde: Na de quiz kan ik een korte feedbackronde houden waarin ik de meest voorkomende fouten bespreek en tips geef voor verbetering. Dit helpt de leerlingen om hun kennis verder te verdiepen.

Samenvattend:
Door het gebruik van Kahoot kan ik de les interactiever maken en de betrokkenheid van de leerlingen vergroten. Het helpt de leerlingen niet alleen om actief met de lesstof bezig te zijn, maar maakt het ook leuker en competitiever. De directe feedback helpt de leerlingen om sneller te leren en versterkt hun kennis op een speelse en boeiende manier. Dit is een waardevolle tool voor het verbeteren van de Engelse taalvaardigheden op een manier die zowel effectief als plezierig is.

ICT-Bekwaamheidseisen

Reflectie op de bekwaamheidseisen tijdens de les over interactief lesgeven met ICT

Bekwaamheidseis 1.1.5 – De leerkracht toont aan een internetbrowser en communicatieprogramma’s/apps functioneel te kunnen gebruiken.
Tijdens de voorbereiding van de les maakte ik gebruik van de internetbrowser en apps zoals Kahoot om interactieve quizzen voor de leerlingen op te stellen. De keuze voor Kahoot was gericht op het bevorderen van actieve deelname. Ik heb de app gecontroleerd en ervoor gezorgd dat alle leerlingen snel toegang hadden tot de quiz. Ook heb ik hen begeleid in het gebruik van de apparaten om de quiz te spelen, wat hen ondersteunde bij de toepassing van ICT in de les.

Bekwaamheidseis 2.2.1 – De leerkracht toont aan dat hij een presentatie/instructie kan ondersteunen door gebruik te maken van verschillende software en hardware.
In deze les heb ik de presentatie van het Engels ondersteund met ICT-tools, zoals Kahoot, en zorgde ik voor een visuele ondersteuning via het digibord. Dit gaf de leerlingen de kans om actief deel te nemen aan de les. Het gebruik van Kahoot was een krachtig middel om de leerstof interactief en visueel te presenteren, wat het begrip van de leerlingen vergrootte. De hardware en software die ik gebruikte waren geschikt voor de grootte van de groep en de lesinhoud, waardoor de leerlingen optimaal betrokken waren.

Bekwaamheidseis 2.1.3 – De leerkracht toont aan dat hij bij het ontwerpen van leerpraktijken met inzet van ICT leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd.
De keuze om Kahoot in te zetten was een bewuste beslissing, die nauw aansluit bij het doel van de les: de leerlingen actief betrekken bij de herhaling van de Engelse woordenschat. De toetsing door middel van de quiz was direct gekoppeld aan de lesdoelen, waardoor ik snel inzicht kreeg in het begrip van de leerlingen. Dit zorgde voor een efficiënte evaluatie van hun kennis, wat goed samenwerkt met de leerdoelen en het leerproces.

Bekwaamheidseis 2.2.3 – De leerkracht toont aan ICT betekenisvol en efficiënt te kunnen inzetten rekening houdend met de grootte en de diversiteit van een groep leerlingen.
Met behulp van Kahoot heb ik ICT op een betekenisvolle en efficiënte manier ingezet. De tool ondersteunde de actieve deelname van de leerlingen, wat hen motiveerde om met de lesstof aan de slag te gaan. Kahoot stelde mij in staat om alle leerlingen, met hun verschillende niveaus en leerbehoeften, te betrekken bij de les. Het gebruik van deze tool was efficiënt, aangezien ik direct feedback kreeg op de resultaten van de quiz, waarmee ik snel kon inspelen op de behoeften van de groep.

Bekwaamheidseis 3.1.1 – De leerkracht toont aan het eigen leerproces digitaal vast te leggen en dit voor anderen inzichtelijk maken.
Tijdens de les heb ik mijn keuzes en leerproces met betrekking tot het inzetten van Kahoot genoteerd en geanalyseerd. Dit proces heb ik gedigitaliseerd in mijn lesvoorbereidingen, zodat ik bij toekomstige lessen kan zien wat werkte en wat verbeterd kan worden. Dit maakte het voor mij mogelijk om mijn werkwijze inzichtelijk te maken voor mezelf en anderen.

Bekwaamheidseis 4.1.1 – De leerkracht toont aan dat hij inzicht heeft in eigen kennis, vaardigheden en houding betreft de inzet van ICT in het onderwijs en kan deze (met behulp van digitale toepassingen) op eigen initiatief ontwikkelen.
Deze les bood mij de gelegenheid om mijn kennis van ICT effectief toe te passen in een praktische situatie. Ik heb geleerd hoe ik ICT-tools kan inzetten om de leerervaringen van leerlingen te verbeteren en mijn eigen vaardigheden in het gebruik van technologie verder te ontwikkelen. De positieve reacties van de leerlingen gaven me het vertrouwen dat ik deze tools op een betekenisvolle manier kan blijven inzetten.

Bekwaamheidseis 4.1.3 – De leerkracht toont aan dat hij opgedane ICT-kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren.
De inzichten die ik tijdens deze les heb opgedaan met betrekking tot het gebruik van Kahoot en andere ICT-tools, wil ik graag delen met collega’s. Ik kan mijn ervaringen over het effectief inzetten van ICT in de klas met hen bespreken en zo gezamenlijk leren van de toepassingen die het meeste impact hebben op de leerlingen. Dit biedt de mogelijkheid om nieuwe kennis te construeren en te delen binnen het team.

(Externe) bronnen

Bewijs van uitvoering

Feedback door medestudenten

EU Badgr (Canvas Badges) certificaat

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *