Meteen naar de inhoud

Block: Effectieve instructie met ICT

Wat houdt dit block in?

Wanneer je basisvaardig bent in het gebruik van ICT kun je ICT inzetten in je instructie. Maar op welke manier zet je dit nu effectief in? Wanneer maak je welke keuzes voor welke tools je gaat gebruiken? Hoe maak je een digitale presentatie duidelijk en overzichtelijk? Met deze ‘block’ laat je zien dat je bewust ict inzet in je instructie, rekening houdt met beeldschermdidactiek en keuzes hebt gemaakt op basis van digitale didactiek, bijvoorbeeld TPACK of SAMR.

Toepassing in de praktijk

Toepassing in de Praktijk voor Basisschoolleerlingen

Effectieve Instructie met ICT: Leren over de Continenten

Met behulp van effectieve ICT-instructie leren basisschoolleerlingen op een interactieve en visuele manier over de wereld en de continenten. Door beeldmateriaal, digitale onderzoeksmogelijkheden en presentaties te combineren, worden de lessen niet alleen informatief maar ook motiverend en activerend.


Praktische toepassingen van ICT in de les

1. Visuele ondersteuning bij instructie:
Tijdens de les wordt het digibord gebruikt om een interactieve wereldkaart weer te geven. De kaart laat de continenten zien met hun namen, fysieke kenmerken en voorbeelden van producten die typisch zijn voor elk continent. Hierdoor krijgen de leerlingen een visueel overzicht dat helpt om complexe geografische concepten beter te begrijpen.

2. Zelfstandig digitaal onderzoek:
De leerlingen werken in tweetallen op laptops om dieper in te gaan op een continent naar keuze. Ze zoeken informatie op over wat er geproduceerd en verbouwd wordt, zoals koffie in Zuid-Amerika of thee in Azië. Dit vergroot hun onderzoeksvaardigheden en maakt hen bewust van de diversiteit in de wereld.

3. Presenteren met digitale tools:
Na hun onderzoek maken de leerlingen een digitale presentatie in PowerPoint of Canva, waarin ze hun bevindingen overzichtelijk en visueel aantrekkelijk samenvatten. Dit stimuleert hun creativiteit en helpt hen informatie helder te structureren.


Extra toepassingen met ICT:

1. Virtuele rondleiding door continenten:
Maak gebruik van platforms zoals Google Earth om leerlingen een virtuele rondleiding te geven over de continenten. Ze kunnen steden, landschappen en bezienswaardigheden verkennen, wat een extra dimensie geeft aan de les.

2. Interactieve quiz:
Aan het einde van de les wordt een Kahoot-quiz gespeeld over de continenten. Dit helpt de leerlingen om hun kennis te toetsen en houdt de les interactief en leuk.

3. Samenwerken in digitale leeromgevingen:
Leerlingen kunnen samen in een digitale omgeving zoals Google Classroom werken om hun presentaties te delen en elkaar feedback te geven. Dit bevordert samenwerking en digitale vaardigheden.

4. Reflecteren met ICT:
Laat de leerlingen na afloop een korte reflectie invullen via een digitale tool zoals Mentimeter. Hierin kunnen ze aangeven wat ze geleerd hebben en welke continent ze het meest interessant vonden.


Voorbeeldactiviteiten:

1. Interactieve Wereldkaart:
Tijdens de instructie wijst de leerkracht de continenten aan op een interactieve wereldkaart op het digibord. De klas bespreekt samen wat ze al weten over de continenten.

2. Digitaal Onderzoek:
Leerlingen werken in tweetallen op laptops om informatie te verzamelen over een specifiek continent. Ze zoeken naar kenmerken zoals klimaat, cultuur en producten.

3. Digitale Presentaties:
Leerlingen maken een korte PowerPoint of Canva-presentatie over hun continent. Ze presenteren deze aan de klas, waarbij ze de belangrijkste punten toelichten.

4. Kahoot Quiz:
De les wordt afgesloten met een interactieve quiz over wat de leerlingen hebben geleerd. Dit maakt de les speels en zorgt voor een activerende afsluiting.


Samenvattend:

Door ICT effectief in te zetten, zoals visuele ondersteuning, digitaal onderzoek en interactieve presentaties, worden leerlingen gemotiveerd en betrokken. Deze aanpak versterkt hun onderzoeks- en presentatievaardigheden en biedt een rijke leerervaring. Door tools zoals Google Earth en Kahoot te gebruiken, wordt de les afwisselend en inspirerend, terwijl de leerdoelen duidelijk en gestructureerd worden bereikt.

ICT-Bekwaamheidseisen

Reflectie op de bekwaamheidseisen tijdens de les over effectieve instructie met ICT

Bekwaamheidseis 1.2.3 – De leerkracht toont aan (digitale) informatie te kunnen verwerven en selecteren naar bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit.

Tijdens de voorbereiding van de les heb ik digitale bronnen geselecteerd die aansluiten bij het niveau van de leerlingen en geschikt waren om het onderwerp begrijpelijk te maken. Hierbij controleerde ik de betrouwbaarheid van de informatiebronnen en selecteerde ik beeldmateriaal en teksten die representatief en relevant waren voor de lesdoelen. Bijvoorbeeld, bij de introductie over de continenten maakte ik gebruik van een interactieve wereldkaart en een website met eenvoudig taalgebruik en duidelijke visuals.

Bekwaamheidseis 1.3.3 – De leerkracht toont aan kennis te hebben van de invloed van media op de werkelijkheid en virtuele werelden.

In de les legde ik uit hoe media ons beeld van de wereld kan beïnvloeden, bijvoorbeeld door te laten zien hoe verschillende kaarten van de wereld anders kunnen worden gepresenteerd, zoals een politieke kaart versus een fysieke kaart. Ik maakte de leerlingen bewust van het feit dat media keuzes maken in wat ze laten zien, wat kan leiden tot een eenzijdig of vertekend beeld. Dit besef hielp de leerlingen om kritisch naar de informatie in de atlas en online bronnen te kijken.

Bekwaamheidseis 1.4.2 – De leerkracht toont aan gegevens te kunnen verzamelen, te filteren op bruikbaarheid, te kunnen analyseren en resultaten visualiseren.

De leerlingen verzamelden zelfstandig gegevens over de continenten, zoals bekende producten en geografie, via de atlas en chromebooks. Ik hielp hen om deze gegevens te filteren door hen te begeleiden in het onderscheiden van relevante en minder relevante informatie. In de afsluitende opdracht presenteerden de groepjes hun bevindingen via een visuele presentatie, zoals een korte poster of een digitaal document. Dit benadrukte het belang van het helder en visueel maken van hun informatie.

Bekwaamheidseis 2.1.2 – De leerkracht toont aan dat hij bij het inzetten van ICT een onderbouwde keuze maakt ten aanzien van de leerling, de leraar, de leerinhoud en de hulpmiddelen (TPACK).

De keuze om ICT te gebruiken was gebaseerd op de leerdoelen en de behoeften van de leerlingen. Door de atlas te combineren met chromebooks, konden de leerlingen verschillende informatiebronnen gebruiken, wat hun onderzoeksskills versterkte. Ik zorgde voor een balans tussen zelfstandig werken en directe instructie, zodat de leerlingen genoeg ondersteuning kregen bij het gebruik van de tools. Het inzetten van interactieve hulpmiddelen zoals een digitale wereldkaart op het digibord sloot aan bij het TPACK-model, omdat het een effectieve combinatie was van technologie, pedagogiek en de inhoudelijke kennis van aardrijkskunde.

(Externe) bronnen

Chat GPT

Bewijs van uitvoering

Feedback door medestudenten

EU Badgr (Canvas Badges) certificaat

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *