Wat houdt dit block in?
In Nederland transformeert AI het basisonderwijs door leerlingen op maat gemaakte ondersteuning te bieden en hun leerproces te stimuleren. In de onderbouw kunnen apps zoals “Squla” luisteren naar kinderen terwijl ze lezen, feedback geven en hun leesvaardigheid verbeteren. Voor de bovenbouw kan een AI-gestuurde wiskundetutor zoals “BeterRekenen” complexe concepten uitleggen en aanpassen aan individuele vaardigheden, waardoor kritisch denken wordt gestimuleerd. Deze toepassingen helpen leraren ook bij het identificeren van zwakke punten en het bieden van gerichte ondersteuning. Met AI kunnen leerlingen hun volledige potentieel benutten in een inclusieve leeromgeving.
Toepassing in de praktijk
In mijn les heb ik AI-technologie toegepast om leerlingen op maat gemaakte ondersteuning te bieden, wat volledig aansluit bij het gebruik van AI in het basisonderwijs zoals beschreven in de tekst. Het doel was om de leerlingen beter te ondersteunen in het leerproces door technologie in te zetten die hen helpt hun vaardigheden te ontwikkelen, net zoals de apps zoals Squla en BeterRekenen dat doen.
In de les heb ik bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de Bee Bot-robot om leerlingen te laten werken aan digitale geletterdheid en probleemoplossend vermogen. Door de robot in te zetten, konden leerlingen op een interactieve manier leren, waarbij ze, net zoals bij Squla, onmiddellijk feedback kregen over hun keuzes en acties. Deze directe feedback stimuleert niet alleen hun leerproces, maar helpt hen ook om op hun eigen tempo te leren, wat essentieel is voor een op maat gemaakte leerervaring.
Daarnaast werkte ik met een groep leerlingen aan een opdracht waarbij ze zelf beslissingen moesten nemen en hun resultaten moesten analyseren. Hierin werd gebruikgemaakt van de technologie als hulpmiddel, vergelijkbaar met de AI-gestuurde wiskundetutor, waarbij de digitale tools (zoals de Bee Bot) hen de mogelijkheid gaven om complexe concepten zoals programmeren op een eenvoudige manier te begrijpen en toe te passen. Dit stimuleert hun kritisch denken, doordat ze niet alleen de opdracht uitvoeren, maar ook de oorzaak en het effect van hun keuzes begrijpen.
Door technologie zoals deze in de klas te integreren, bied ik de leerlingen niet alleen technische vaardigheden aan, maar geef ik hen ook de mogelijkheid om onafhankelijk en zelfstandig te werken, wat hen helpt om het meeste uit hun leerproces te halen, zoals in een inclusieve leeromgeving wordt beoogd met AI. Door de inzet van digitale hulpmiddelen kunnen zwakke punten van de leerlingen makkelijker geïdentificeerd worden, en kan ik als docent gerichte ondersteuning bieden.
ICT-Bekwaamheidseisen
1.1.6 Veilig omgaan met computers en programmatuur voor internet
Tijdens de les met de Bee Bot en de digitale tools leren de leerlingen niet alleen hoe ze de technologie kunnen gebruiken, maar ook hoe ze veilig omgaan met computers en digitale programma’s. Dit omvat het correct gebruiken van de Bee Bot-robots, die via een computerprogramma bestuurd worden, en het aanleren van verantwoordelijk gedrag bij het gebruik van technologie. Ik zorg ervoor dat de leerlingen begrijpen dat ze altijd veilig moeten werken met de computer, vooral als ze programma’s gebruiken die online beschikbaar zijn, zoals de software voor de Bee Bot of de digitale platforms waarmee ze werken. Ik geef bijvoorbeeld aanwijzingen over het veilig gebruik van internet en de noodzaak van het beschermen van persoonlijke informatie bij het werken met digitale tools en e-mail. Dit draagt bij aan hun digitale geletterdheid en het veilig gebruik van digitale apparatuur.
1.2.1 Formuleren van een informatievraag met deelvragen
Bij het gebruik van de Bee Bot en de opdrachten die de leerlingen moeten uitvoeren, stel ik hen in staat om een informatievraag te formuleren. Bijvoorbeeld, bij de opdracht waarbij leerlingen de Bee Bot programmeren om naar specifieke locaties op een kaart te navigeren, moeten ze bepalen wat de juiste stappen zijn en welke informatie ze nodig hebben om het doel te bereiken. Dit dwingt hen om vragen te stellen zoals: “Hoe programmeer ik de Bee Bot naar dit punt?” of “Wat moet ik weten over de route?” Daarnaast begeleid ik hen in het formuleren van deelvragen, zoals: “Welke bewegingen moet de robot maken om bij het juiste object te komen?” Door de leerlingen te helpen bij het formuleren van concrete vragen en deelvragen, ondersteun ik hen in hun probleemoplossende vaardigheden en laat ik ze het proces van het zoeken naar en gebruiken van informatie ervaren.
Door deze elementen in mijn les te integreren, werk ik zowel aan de veilige omgang met technologie als aan het formuleren van relevante vragen en deelvragen die hen helpen bij hun leerproces.
Bewijs van uitvoering
Feedback door medestudenten
EU Badgr (Canvas Badges) certificaat